Een Creatieve Ondernemersreis
Ik ben Michel van Velzen (39), een creatieve kracht die zich niet alleen onderscheidt als grafisch vormgever, artdirector en ondernemer, maar ook als iemand met een diepgewortelde interesse in media en vormgeving. Als kind van de jaren tachtig, opgegroeid in de jaren negentig, heb ik de evolutie van analoog naar digitaal aan den lijve ervaren. Al deze invloeden integreerde ik in mijn eigen ondernemersreis.
"Ruim 20 jaar ervaring waarin ik letterlijk met mijn poten in de creatieve klei heb gestaan."
'Eighties kid' on the move...
Mijn jeugd was doordrenkt van invloeden uit de analoge wereld. Deze boden me een breed perspectief op creatieve expressie. Vervolgens doorliep ik de transitie naar de digitale media, wat de basis vormde voor mijn begrip van het snel veranderende technologische landschap. Deze brede kijk op media heeft mij altijd beziggehouden en speelt een cruciale rol in mijn ondernemersreis.
Vroege Jaren en Digitale Evolutie
Mijn eerste stappen in de ontwerp- en reclamewereld zette ik bij bureaus in Rotterdam en Delft. In 2009 besloot ik, na het faillissement van het bureau waar ik destijds werkte, de sprong naar het zelfstandig ondernemerschap te wagen. Tijdens mijn carrière bij de bureaus werkte ik onder meer voor merken als Heineken, Microsoft, Coca-Cola en NLEnergie. Mooie bedrijven maar met een redelijk dwingende stijl als het om creativiteit gaat.
Nu lonkte de creatieve vrijheid. Als zzp’er/freelancer trad ik als zelfstandige toe tot de creatieve industrie en kwam ik erachter waarom het ondernemerschap mij intrigeerde. Ik creëerde de aanzet tot een eigen platform waarin ik niet alleen mijn grafische ontwerpvaardigheden aanscherpte, maar ook mijn vermogen om de veranderende digitale trends te omarmen en te integreren. Naast het maken van 'mooie plaatjes' scherpte ik in de afgelopen jaren ook mijn vermogen aan om goede ideeën te pitchen. Inmiddels ligt hier het zwaartepunt binnen mijn dagelijkse werkzaamheden bij The MindOffice. Ik probeer altijd om mensen warm te krijgen voor de concepten die wij ontwikkelen.
Bruggen bouwen
Ik deel niet alleen mijn ervaringen met de analoge en digitale wereld, maar ik creëer ook een brug tussen generaties. In de afgelopen jaren heb ik meerdere stagiaires klaargestoomd voor het werk en leven bij een creatief bedrijf. Ook bij mij is op deze manier de interesse en passie voor het vak ontstaan. Een goede leermeester kan bepalend zijn voor de rest van je carrière.Inmiddels combineer ik meerdere rollen in mijn dagelijks leven in Vlaardingen, onder de rook van Rotterdam; zo vervul ik mijn rol als vader van Jack (5 jaar) maar ben ik ook ondernemer met een passie voor media en vormgeving en creatief leider van digital agency The MindOffice.
Unieke mix
Door mijn unieke mix aan ervaringen, creatieve flair en een scherp oog voor de snel evoluerende mediawereld, houd ik de focus op zowel grafische vormgeving en branding als op het ondernemerschap. Mijn ondernemersreis weerspiegelt niet alleen mijn professionele groei, maar ook mijn vermogen om verschillende fases van de media-evolutie te omarmen en te integreren in mijn creatieve visie.
"Als een echte netwerker ben ik namelijk voortdurend bezig met het smeden van nieuwe connecties."
Keep moving forward
Als ondernemer heb ik met vallen en opstaan de verschillende aspecten van het bedrijfsleven ervaren. Ik kreeg te maken met inbraken, een groot brandincident maar ook met persoonlijke uitdagingen, zoals een echtscheiding. Al deze ervaringen maakten me niet alleen veerkrachtig, maar vormden me ook tot iemand met een luisterend oor die als sparringspartner kan fungeren. Mijn vermogen om langs uitdagingen te navigeren, in combinatie met mijn empathie en inzicht, maken me een waardevolle mentor voor anderen in het ondernemerschap.
Mijn verhaal is niet alleen een reis door de creatieve (zaken)wereld, maar ook een inspiratiebron voor anderen die belang hechten aan het opbouwen van duurzame relaties in het bedrijfsleven. Als een echte netwerker ben ik voortdurend bezig met het smeden van nieuwe connecties. Ik heb het talent om mensen aan elkaar te koppelen. Dit leidde niet alleen tot vruchtbare samenwerkingen, maar resulteerde ook in duurzame relaties voor de lange termijn. Voor mij is ondernemen meer dan individueel succes behalen; het is een gedeelde reis waarin delen leidt tot vermenigvuldigen. Dankzij de ruim 20 jaar ervaring waarin ik letterlijk met mijn 'poten in de klei' stond, is mijn ondernemersreis overladen met praktische ervaringen. Ik kwam niet alleen met goede ideeën, maar ik bracht ze ook eigenhandig tot leven.
Merk in Werking vs. The MindOffice
De oprichting van Merk in Werking, naast mijn bedrijf The MindOffice, vond zijn oorsprong in mijn verlangen naar een meer persoonlijke benadering in mijn dienstverlening. Terwijl The MindOffice zich concentreert op het leveren van hoogwaardig grafisch ontwerp en creatieve diensten, voelde ik de behoefte om specifieke ruimte te creëren waarin persoonlijke aandacht, strategisch inzicht en coaching centraal staan.Merk in Werking ontstond vanuit het besef dat elk merk uniek is en een specifieke benadering vereist om zijn volledige potentieel te bereiken. Met Merk in Werking begeleid ik ondernemers en bedrijven persoonlijk, niet alleen op het gebied van ontwerp en branding, maar ook in de ontwikkeling van hun merkidentiteit, strategie en groei.
Drijfveren
Een van de cruciale drijfveren achter het ontstaan van Merk in Werking ligt in de toenemende verwarring binnen de functies in ons vakgebied. In een tijd waarin iedereen maar functietitels te pas en te onpas gebruikt, weten we niet meer welke rollen mensen precies vervullen. Welke expertise heeft iemand nu precies? Het is duidelijk dat bijvoorbeeld een content-marketeer niet noodzakelijk ook een ontwerper is, en vice versa. Maar hoe krijg je die duidelijkheid? De complexiteit die al deze disciplines veroorzaken, vereist specifieke vaardigheden en ervaringen die niet altijd in één persoon verenigd zijn.
Merk in Werking ontstond ook uit de overtuiging dat het cruciaal is om de waarde van afzonderlijke expertisegebieden te erkennen en te omarmen. Ik vind het essentieel om een heldere, gespecialiseerde benadering aan te bieden in plaats van een ‘one-size-fits-all’ oplossing. Graag fungeer ik als jouw gids door het on- en offline communicatielandschap om jouw merk in werking te krijgen. Liever gisteren dan vandaag.